Landingssider

Landingssider er et begreb, du ikke kan undgå at støde på, når du tumler med AdWords eller anden form for online annoncering. I virkeligheden kan stort set alle dine sider være en landingsside, for definitionen er blot: En landingsside er den side, en gæst lander på, når gæsten har klikket på din annonce.

Når vi alligevel skal behandle landingssider som en særskilt ting, skyldes det, at du meget ofte er nødt til at oprette sider på din hjemmeside, der snævert er lavet for at være meget præcise i sine budskaber i forhold til gæster, der kommer fra klik på Google AdWords.

Præcision og klart budskab sælger

En af de hyppigste fejl i Google AdWords kampagner er, at alle klik på annoncerne for en virksomhed går direkte til forsiden af hjemmesiden. Den fejl er også den hyppigste årsag til udtalelser som: ”Det er for dyrt at bruge AdWords”, ”Jeg sælger for lidt med AdWords” etc. For naturligvis skal man ikke lande på din forside, når man klikker på en af dine annoncer – medmindre selvfølgelig at du sælger varen på din forside. Men det gør du sandsynligvis ikke.

Der er flere gode grunde til at benytte yderst præcise landingssider, når du arbejder med Google AdWords. Dels får du billigere klikpriser grundet den højere Quality Score, og dels får du mere salg. Alene de to grunde bør få dig til at spidse ører.

Lad os tage et eksempel: Du har en webbutik, hvor du sælger bl.a. lårkorte kjoler. Du laver en AdWords annonce, der vises, når nogen søger på lårkorte kjoler, lårkort kjole og måske også kort kjole.

Så langt – så godt. Men hvor skal folk lande på din webbutik, når de klikker på annoncen? Rigtig mange annoncører sender desværre gæsten ind på forsiden, og dermed mistes rigtig mange allerede der. Folk orker sjældent at skulle finde varen selv.

Svaret er: Du skal have en side på din webbutik, hvor alle dine lårkorte kjoler vises. Og KUN dem. Og det skal være muligt at købe en kjole direkte på den side.

Gør du det på den måde, har du mødt kundens fromme ønske perfekt – for ønsket var jo at se på lårkorte kjoler og ikke at se en smart forside på en webbutik.

Prøv selv at søge efter f.eks. kaffemaskiner på Google. Hvor mange af annoncerne (AdWords) sender dig direkte ind på en side, der viser dig kaffemaskiner, du kan købe med et klik?

Landingssider er også til søgemaskineoptimering

Lad os blive ved de lårkorte kjoler lidt endnu. Du har altså lavet en side, der viser alle dine lårkorte kjoler. Og på den side har du også noget tekst, der beskriver kvaliteten, modens udvikling og hvad du nu ellers kan finde på at skrive om lårkorte kjoler. Dermed har du en side, der er perfekt til at gøre synlig i de organiske resultater på søgninger efter lårkorte kjoler etc.

Det er den slags, der arbejdes intensivt med.